Masjid-e-Haram الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ or restricted mosque” is not Physical structure in Quran.
🔴Masjid-e-Haram الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ or restricted mosque” is not Physical structure in Quran.
.
Al-Masjid = A state where one is in the state of acceptance / obedience / humbleness - A focused state.
আল-মছজিদ = এনে অৱস্থা য’ত কোনোবাই গ্ৰহণযোগ্যতা/আজ্ঞাবহতা/নম্ৰতাৰ অৱস্থাত থাকে – কেন্দ্ৰীভূত অৱস্থা।
.
Al-Haram = Something which is unlawful as well as sacred – Laced with condition of do and don’t list which one has to respect and follow, the enshrined one.
আল-হাৰাম = যিটো বেআইনী হোৱাৰ লগতে পবিত্ৰও – য’ত কৰা আৰু নকৰাৰ চৰ্ত থাকে যিবোৰক সন্মান আৰু মানি চলিব লাগিব, পবিত্ৰ কিবা এটা।
.
🔴Masjid al Haram - الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ = A enshrined state of humbleness or a state of acceptance laced with restrictions and strict discipline – A state of certain restrictions in attaining the humble / modest knowledge whose head is the Knowledgeable Consciousness.
Normally a human mind, body and soul is termed as the most sacred and humble entity – Lowly, submissive but at the same time sacred and attached with lot of conditions. The state of humbleness or submission is called Masjid-e-Haram in Quranic terminology.
মছজিদ আল-হাৰাম – الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ = প্ৰতিষ্ঠিত নম্ৰতাৰ অৱস্থা বা নিষেধাজ্ঞা আৰু কঠোৰ অনুশাসনৰ সৈতে গ্ৰহণযোগ্য অৱস্থা – নম্ৰ/অধীন জ্ঞান লাভৰ ক্ষেত্ৰত কিছুমান নিষেধাজ্ঞাৰ অৱস্থা যাৰ মূল বিষয় হৈছে জ্ঞানপ্ৰাপ্ত চেতনা।
সাধাৰণতে মানুহৰ মন, শৰীৰ আৰু আত্মাক আটাইতকৈ পবিত্ৰ আৰু নম্ৰ সত্তা বুলি গণ্য কৰা হয় – নম্ৰ, নম্ৰ কিন্তু একে সময়তে পবিত্ৰ আৰু ইমানবোৰ চৰ্তৰ সৈতে জড়িত। নম্ৰতা বা বশৱৰ্তী অৱস্থাক কোৰআনৰ পৰিভাষাত মছজিদ-ই-হাৰাম বুলি কোৱা হয়।
.
🔴FROM "HISTORICAL PERSPECTIVE”:(17:1)
"ঐতিহাসিক দৃষ্টিভংগী"ৰ পৰা:
The “Masjid-e-Haram الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ or restricted mosque” which was restricted for “idol worshippers” was in fact controlled by them at the time of ascension so the “Masjid-e-Haram” was just a temple at that time of so called ascension and to term it as Masjid-e-Haram is not valid at all.
✔️That means the book Quran is not talking about travelling between two physical structures(Masjid-e-Haram and al-Masjidu 'l-’Aqṣá) but it is talking about setup of human mind or nafs.
“মছজিদ-ই-হাৰাম الْمُسْجِدِ الْحَرَامِ বা নিষিদ্ধ মছজিদ” যিটো “মূৰ্তি”ৰ মাজত সীমাবদ্ধ আছিল, প্ৰকৃততে আৰোহণৰ সময়ত তেওঁলোকৰ দ্বাৰা নিয়ন্ত্ৰিত আছিল, গতিকে “মছজিদ-ই-হাৰাম” ৰ সময়ত মাত্ৰ এটা মন্দিৰ আছিল তথাকথিত আৰোহণ আৰু ইয়াক মছজিদ বুলি কোৱা হৈছিল -ই-হাৰাম কোৱাটো একেবাৰেই বৈধ নহয়।
✔️অৰ্থাৎ কোৰআনৰ কিতাপত দুটা ভৌতিক গঠনৰ(মছজিদ-ই-হাৰাম আৰু আল-মছজিদুল-আকছা) মাজত ভ্ৰমণৰ কথা কোৱা হোৱা নাই, বৰঞ্চ মানুহৰ মন বা নাফছৰ প্ৰতিষ্ঠাৰ কথাহে কোৱা হৈছে।
arranged syedraf.
https://www.facebook.com/share/p/rJTZm7tt9qEdKXUN/?mibextid=oFDknk
Comments
Post a Comment