❤️‍🩹Part-451(41:50-54)Fussilat(Detailed)end

✔️Part-451(41:50-54)Fussilat(Detailed)
💖(শ্লোগানঃ পৰমপৰা নহয়, বাস্তৱলৈ ঘূৰি আহক)
.___________________________________________
💖And who is better in speech than he who invites to Allah-41:33
.___________________________________________
"বিশ্লেষণাত্মক কোৰআনচৰ্চাই একমাত্ৰ পথ"
.___________________________________________
মিনি সূচিঃPart-451(41:50-54)Fussilat
৪১:৫০(ধনী ব্যক্তিসকলে বিশ্বাস কৰেযে দাতব্য আৰু ধর্মীয় কামত যথেষ্ট পৰিমাণ খৰচ কৰিছে,
ভাৱেযে তেওঁলোকে সম্পদ যিভাবেই আহৰণ নকৰক কিয় তেওঁলোক জান্নাতত প্রবেশ কৰিবই।😆 They are spiritual blindness)
৪১:৫২(Prophecy Fulfilled🌀-see link)
৪১:৫৩(God's existence is inferential - all signs point to God, whether we fully understand them or not is a different matter-see note/link)
.___________________________________________

🟢সম্পূৰ্ণ ছুৰাঃ লিংক: https://bit.ly/3YNTTS3

.___________________________________________
.___________________________________________
🔴৪১:৫০
وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ رَحْمَةً مِنَّا مِنْ بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ هَٰذَا لِي وَمَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً وَلَئِنْ رُجِعْتُ إِلَىٰ رَبِّي إِنَّ لِي عِنْدَهُ لَلْحُسْنَىٰ ۚ فَلَنُنَبِّئَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِمَا عَمِلُوا وَلَنُذِيقَنَّهُمْ مِنْ عَذَابٍ غَلِيظٍ
আকৌ দুখ-দৈন্যই স্পৰ্শ কৰাৰ পিছত যদি আমি তাক আমাৰ তৰফৰ পৰা অনুগ্ৰহৰ সোৱাদ ল’বলৈ দিওঁ, তেতিয়া সি অৱশ্যে কয়, ‘এয়া মোৰ প্ৰাপ্য আৰু মোৰ বিশ্বাস নহয় যে কিয়ামত সংঘটিত হ’ব। আনহাতে যদি মোক মোৰ প্ৰতিপালকৰ ওচৰলৈ ওভোতাই নিয়াও হয়, তথাপিও তেওঁৰ ওচৰত মোৰ বাবে কল্যাণেই থাকিব’। এতেকে নিশ্চয় আমি কাফিৰসকলক সিহঁতৰ আমল সম্পৰ্কে অৱহিত কৰিম আৰু সিহঁতক অৱশ্যে কঠোৰ শাস্তি আস্বাদন কৰাম।
.
✍️Note:
The realization of the spiritual blindness in which they spent their life will in itself be a source of their suffering in the hereafter: cf. 17:72 - "whoever is blind [of heart] in this [world] will be blind in the life to come (as well)".(as).
(১৭:৭২
وَمَنْ كَانَ فِي هَٰذِهِ أَعْمَىٰ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلًا
আৰু যিজন ইয়াত অন্ধ সি আখিৰাততো অন্ধ আৰু আটাইতকৈ বেছি পথভ্ৰষ্ট।)
.
✍️ Verse/Note:
41:50. If after the loss We again bestow abundant wealth on him (for which he had given up all hope), then he re-starts claiming that all this was due to his knowledge, skill and planning. He claims that he alone has the sole right to it; and no one else has any share in it. (So why should he keep it open for the nourishment of others? He thus does not accept 
the Law of Mukafat and proclaims) "I do not think any such Revolution will ever come. And even if it does occur and I have to face my Rabb, there shall still be all the pleasures of 
life for me. This is so because had I been disliked by God, why then were all the good 
things bestowed on me in this world?” ~ 18:36.) 
(Tell all those who reject Our Law of Mukafat that it does not become in-operative because 
of their rejection. It continues to function. Therefore) We will certainly bring forth the 
results of whatever they have done; and give them a taste of severe suffering.pz.
(১৮:৩৬

وَمَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً وَلَئِنْ رُدِدْتُ إِلَىٰ رَبِّي لَأَجِدَنَّ خَيْرًا مِنْهَا مُنْقَلَبًا

‘আৰু কিয়ামত সংঘটিত হ’ব বুলিও মোৰ ধাৰণা নহয়, আৰু মোক যদি মোৰ প্ৰতিপালকৰ ওচৰত ওভোতাই নিয়া হয়, তেন্তে নিশ্চয় মই ইয়াতকৈও উৎকৃষ্ট(*1) প্ৰত্যাৱৰ্তনস্থল পাম’।

[(*1)The rich people are made to believe that by spending paltry amount on charity and religious purposes they will enter Jannat irrespective of how they have amassed their wealth.-ধনী ব্যক্তিসকলে বিশ্বাস কৰেযে দাতব্য আৰু ধর্মীয় কামত যথেষ্ট পৰিমাণ খৰচ কৰিছে,
ভাৱেযে তেওঁলোকে সম্পদ যিভাবেই আহৰণ নকৰক কিয় তেওঁলোক জান্নাতত প্রবেশ কৰিবই।😆।]
.___________________________________________
🔴৪১:৫১
وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنْسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَىٰ بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاءٍ عَرِيضٍ
আৰু যেতিয়া আমি মানুহৰ প্ৰতি অনুগ্ৰহ কৰো তেতিয়া সি মুখ ঘূৰাই লয় আৰু দূৰলৈ আঁতৰি যায়। কিন্তু যেতিয়া তাক অকল্যাণে স্পৰ্শ কৰে তেতিয়া সি দীৰ্ঘ প্ৰাৰ্থনাকাৰী হয়।
.
✍️Verse/note:
41:51. (Undoubtedly, when a person does not live as per the guidance of Wahi and) If he 
lives comfortably, he tends to turn away from the right path and goes astray. But when he 
is in trouble, he starts praying a great deal (17:83).pz.
(১৭:৮৩
وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنْسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَىٰ بِجَانِبِهِ ۖ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ كَانَ يَئُوسًا
আৰু আমি যেতিয়া মানুহৰ প্ৰতি অনুগ্ৰহ কৰোঁ তেতিয়া সি মুখ ঘূৰাই লয় আৰু আঁতৰি যায়। কিন্তু যেতিয়া তাক অনিষ্টই স্পৰ্শ কৰে তেতিয়া সি একেবাৰে হতাশ হৈ পৰে(https://bit.ly/3VsZLgy)
.___________________________________________
🔴৪১:৫২(Prophecy Fulfilled🌀)
قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ كَانَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ثُمَّ كَفَرْتُمْ بِهِ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ هُوَ فِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ
কোৱা, ‘তোমালোকে কেতিয়াবা ভাৱিছানে, যদি এই কোৰআন আল্লাহৰ তৰফৰ পৰা অৱতীৰ্ণ হৈ থাকে তথাপিও তোমালোকে ইয়াক প্ৰত্যাখ্যান কৰিছা, তেনে অৱস্থাত যি ব্যক্তিয়ে ঘোৰ বিৰুদ্ধাচৰণত লিপ্ত আছে, তাতকৈ অধিক বিভ্ৰান্ত আৰু কোন হ’ব পাৰে’?
(🌀Prophecy Fulfilled: Press link:
.
✍️ref:sa
২১:১০
لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا فِيهِ ذِكْرُكُمْ ۖ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
অৱশ্যে আমি তোমালোকৰ প্ৰতি কিতাব অৱতীৰ্ণ কৰিছো য’ত আছে তোমালোকৰ বিষয়েই আলোচনা, তথাপিও তোমালোকে নুবুজিবানে?
.
✍️Note:as
This is an implied allusion to the attitude of people who - as mentioned in verses (4 and 5🫖) of this surah - "turn away" from the message of the Qur'an, saying, as it were: "Our hearts are veiled from whatever thou callest us to, [O Muhammad,] and in our ears is deafness, and between us and thee is a barrier.(🫖 https://bit.ly/3WMNyEL)
.___________________________________________
🔴৪১:৫৩(A PROMISE OF GREAT DISCOVERIES)
سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ
অনতিপলমে আমি সিহঁতক আমাৰ নিদৰ্শনাৱলী দেখুৱাম, বিশ্বজগতৰ প্ৰান্তসমূহত আৰু সিহঁতৰ নিজৰ মাজতো; যাতে সিহঁতৰ ওচৰত সুস্পষ্ট হৈ উঠে যে, অৱশ্যে এইটো (কোৰআন) সত্য। এইটো তোমাৰ প্ৰতিপালক সম্পৰ্কে যথেষ্ট নহয়নে যে, তেওঁ সকলো বস্তুৰ ওপৰত সাক্ষী?
.
✍️Verse/note:
41:53 Soon, shall We show them Our signs in the utmost Horizons and within themselves until it becomes obvious to them that this Qur’an is certainly the Truth. Is it not enough that your Lord is Witness to all things (including this proclamation)? [9:31-33, 13:31, 14:48, 18:48, 41:53, 48:28, 51:20-21, 61:9](sa).

Note:
‘Anfusihim’= Within themselves = Within their psyche = Within their own people. 9:31, 13:31, 14:48, 18:48, 41:53, 
48:28, 51:20, 61:9
See the verses:Link:
.
✍️Note:sig: See link:
.___________________________________________
🔴৪১:৫৪
أَلَا إِنَّهُمْ فِي مِرْيَةٍ مِنْ لِقَاءِ رَبِّهِمْ ۗ أَلَا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطٌ
জানি থোৱা! নিশ্চয় সিহঁতে নিজ প্ৰতিপালকৰ সাক্ষাত সম্পৰ্কে সন্দেহত আছে। জানি থোৱা যে, নিশ্চয় তেওঁ (আল্লাহ) সকলো বস্তুকেই পৰিবেষ্টন কৰি আছে।
.
✍️Raf-ref:
১০:৭
إِنَّ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَرَضُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاطْمَأَنُّوا بِهَا وَالَّذِينَ هُمْ عَنْ آيَاتِنَا غَافِلُونَ
নিশ্চয় যিসকলে আমাৰ সাক্ষাতৰ🌱 আশা পোষণ নকৰে, আৰু পাৰ্থিৱ জীৱন লৈয়ে সন্তুষ্ট হৈছে আৰু সেইটো লৈয়ে পৰিতৃপ্ত, আৰু যিসকলে আমাৰ নিদৰ্শনাৱলী সম্পৰ্কে গাফিল,
(find 10:7 in the link:🌱
.
১০:১১
۞ وَلَوْ يُعَجِّلُ اللَّهُ لِلنَّاسِ الشَّرَّ اسْتِعْجَالَهُمْ بِالْخَيْرِ لَقُضِيَ إِلَيْهِمْ أَجَلُهُمْ ۖ فَنَذَرُ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ
আৰু আল্লাহে যদি মানুহৰ অকল্যাণ (প্ৰাৰ্থনাত সহাঁৰি দিওঁতে) খৰখেদা কৰিলেহেঁতেন, যেনেকৈ তেওঁ সিহঁতৰ কল্যাণ (প্ৰাৰ্থনাত সহাঁৰি দিওঁতে) খৰধৰ কৰে, তেন্তে অৱশ্যে সিহঁতৰ মৃত্যুৰ সময় আহি গ’লেহেঁতেন। গতিকে যিসকলে আমাৰ সাক্ষাতৰ আশা পোষণ নকৰে সিহঁতক আমি সিহঁতৰ অবাধ্যতাত উদ্ভ্ৰান্তৰ দৰে ঘূৰি ফুৰিবলৈ এৰি দিওঁ।
.___________________________________________
।।।।।ছুৰা-সমাপ্ত।।।।।
.___________________________________________
WORD BY WORD MEANING BB:
[41:50] And (Wa) if (Lain') We let him taste (Azaq'naa-hu) mercy (Rah'matan) from Us (Minnaa) after (Min
Ba'di) adversity (Dorraa'a) had touched him (Massat'hu), he will (La) say (Yaquulanna), "This (Haaza) is for 
me (Lii), and I do not (Maa) think (Azunnu) the Hour (Es'Saa'åta) will take place (Qaa'imatan); and (Wa) if 
(Lain) I should be returned (Ruji'tu) to (ilaa) my LORD (Rabbii), indeed (Inna), I will have (Lii) the best (Lal'
Hus'naa) at HIM (Endahu)." And (Fa) We will (La) inform (Nunabbianna) those who (Ellaziina) disbelieved 
(Kafaru) about what (Bimaa) they did (Åmilu'), and We will (La) let them taste (Nuziiqanna-hum) a (Min')
rough (Galiiz) punishment (Åzaabin).
[41:51] And (Wa) whenever (Izaa) We bestow favour upon (An'åm'naa Ålaa) the human being (El' Insaani), 
he turns away (A'rada) and places his side (Jaanibi-hi) at a distance (-Na'aa); but (Wa) when (Izaa) evil 
(Es'Sharru) touches him (Massa-hu), then (Fa) he is of (Zuu) extensive (Åriid) invocation (Duåå'in). 
[41:52] Say (Qul'): "Have you considered (Ara'ai'tum'); whether (In) it is (Kaana) from GOD (Min' Endi-llahi)
and (Thumma) you disbelieved (Kafar'tum) in it (Bihi)? Who (Man') is more astray (Adollu) than one who 
(Mimman') is in (Fii) distant (Baeed) dissension (Shiqaaqi)?"
[41:53] We will show them (Sa Nurii-hum) Our signs (Aayaati-naa) in (Fii) the horizons (El'Aafaaqi) and 
(Wa) within (Fii) themselves (Anfusi-him') until (Hattaa) it becomes clear (Yatabayyana) to them (Lahum)
that it (Annahu) is the truth (El'Haqqu). Or (Awa) is your LORD (s) (Rabbi-ka) not (Lam' Bi) sufficient (Yaf'fi)
that HE (Annahu) is witnessing (Shahiidu) over (Ålaa) all (Kulli) things (Shai'in)?
[41:54] Verily (Alaa) indeed, they (Innahum') are in (Fii) doubt (Mir'yatin) about (Min) meeting (Liqaa'i) their 
LORD (Rabbi-him'). Verily (Alaa) indeed, HE (Innahu) is conscious of (Muhiit Bi) all (Kulli) things (Shai'in).
.___________________________________________
💖jiaulhussain(syedraf) #muktabulhussain
🤎Date of Starting(Video)~10/August/2021
💙Date of Today ~ 26.12.2022-Naz-villa
🖤Work Progress ~ 
❤️Approx. Pages~3,308 nos.
💚Part ~ 450 ~
⬇️_____⬇️_____⬇️_____⬇️_____⬇️________⬇️
.___________________________________________
•Syed Raf(Facebook): https://bit.ly/3UvAodN
•Muktabul-Hussain-UT https://bit.ly/3h1bchy
.___________________________________________
CONTINUE....
.___________________________________________
"বিশ্লেষণাত্মক কোৰআনচৰ্চাই একমাত্ৰ পথ"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Chapter end 

Comments

Popular posts from this blog

Muhammad in the Quran is not the name but an adjective/indefinite.

HEAVEN AND HELL ARE THE STATES OF CONSCIOUSNESS AND NOT PHYSICAL PLACES.+ fb below link.(স্বৰ্গ আৰু নৰক চেতনাৰ অৱস্থা, ভৌতিক স্থান নহয়)

💙Part:376(31:29-34)Luqmãn(End)